آرا پژوهش فناوری نانو

شرکت آرا پژوهش اولین سازنده میکروسکوپ نیروی اتمی در ایران از سال 1378 فعالیت خود را در زمینه ساخت میکروسکوپ نیروی اتمی آغاز کرد. نهایتا پس از ده سال کار فعال و با به کارگیری نخبگان دلسوز این شرکت در سال 1388 موفق به تولید دستگاه میکروسکوپ نیروی اتمی برای اولین بار در ایران گردید .

نمونه اولیه دستگاه میکروسکوپ نیروی اتمی در نمایشگاه اختراعات به مناسبت سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مصلای امام خمینی (ره) به نمایش درآمد.

از سال 1388 آرا پژوهش موفق به تکمیل نمونه صنعتی میکروسکوپ نیروی اتمی و تولید انبوه این دستگاه گردید و تا كنون موفق به تجهیز بیش از 70 مرکز در داخل کشور شده است.

قابل ذکر است که تعداد 6 کشور در جهان، تولید کننده AFM (میکروسکوپ نیروی اتمی) می باشند و دستگاه ساخته شده توسط آرا پژوهش از بعد عملکرد و کارایی با نمونه های خارجی کاملا رقابت می نماید و در بعد اقتصادی کم تر از 60 درصد قیمت دستگاه خارجی می باشد .

سخن مدیرعامل :‌

اواخر دهه 70 شمسی که کشور مراحل سازندگی پس از جنگ را پشت سر گذاشته و در حال برنامه ریزی جهت توسعه علم و فناوری بود، نانو تکنولوژی به عنوان یکی از اولویت های اصلی در تولید علم و فناوری در کشور مطرح بود.

اینجانب به عنوان مشاور علمی در دفتر فناوریهای ریاست جمهوری و پس از 20 سال تجربه پژوهشی و تدریس در دانشگاه صنعتی شریف، معتقد بودم که اگر بخواهد اتفاقی عملی و دستاوردی کاربردی در زمینه نانو در کشور ایجاد شود، در کنار مباحث تئوری می‌بایست امکان پژوهش کاربردی و عملی ایجاد شود و امکان تصویرگیری و تعیین خواص مواد، ایجاد گردد.بر پایه آشنایی قبلی که با انواع روش های نانسکوپی داشتم(گر چه AFM دستگاهی کاربردی تر بنظر می رسید)، با این حال به بررسی روش های نانوسکوپی پرداختم و پس از بررسی های لازم، صحت حدس اولیه مورد تائید قرار گرفت.

نزدیک به 10 سال تحقیق و توسعه در ساخت میکروسکوپ نیروی اتمی به طول انجامید تا سرانجام در سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نمونه اولیه دستگاه رونمایی شد. پس از دو سال تلاش، نسخه تجاری جهت عرضه آماده گردید و از همان سال فروش دستگاه آغاز شد و تا به امروز آرا پژوهش موفق به تجهیز بیش از 70 مرکز علمی،تحقیقاتی و پژوهشی از جمله دانشگاه های سراسری،آزاد، پارک های علم و فناوری، بیمارستان ها، مراکز پژوهشی و پژوهش سراها گردیده است.

عامل اصلی در موفقیت کسب شده را نیروی انسانی میدانم . جوانان ارزشمندی که احساس “ما می توانیم” در کار با آنها هر روز بیش از قبل در من تقویت می شد. نخبگانی که تعداد آنها در شرکت آرا پژوهش در طی 3 سال گذشته از تعداد کمتر 10نفر به بالای 50 نفر افزایش یافته است.

آرا پژوهش در دفتری 60 متری شروع بکار نمود و توانست در سال 1394 به بیش از 1000 مترمربع زیر بنا برسد که بالغ بر %50 آن به بخش های مختلف تحقیق و پژوهش اختصاص دارد.

آرا پژوهش از یک دستگاه AFM (میکروسکوپ نیروی اتمی) با دو مُدکاری در سال 1388 به 4 مدل دستگاه با کارکردهای متفاوت و 13 مُدکاری در سال 1394 رسیده است و این روند تحقیق و توسعه هنوز ادامه دارد، به خواست و مدد حق تعالی